Friday 13 July 2012

Perubatan tradisional


Perubatan Tradisional Melayu

Herba Melayu

Penggunaan herba di dalam Perubatan Tradisional Melayu adalah sebagai pelengkap kepada rawatan untuk pelbagai penyakit, atau pengambilannya diamalkan untuk mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan. Penggunaan herba ini adalah berdasarkan kepercayaan dan amalan masyarakat Melayu.

Urut Melayu

Urut merupakan teknik rawatan yang menggunakan tangan, atau cara mekanikal untuk memanipulasi tisu badan, terutamanya otot. Ia digunakan sebagai satu kaedah untuk merehatkan badan, memberi rangsangan atau memulihkan seluruh badan (atau sebahagian daripadanya). Kaedah ini juga mengurangkan ketegangan otot, meningkatkan peredaran darah serta mengurangkan tekanan.

Bekam

Bekam merupakan salah satu amalan Perubatan Tradisional Melayu yang juga digunakan di dalam sistem perawatan budaya-budaya lain di seluruh dunia. Ia adalah satu teknik di mana cawan-cawan yang mengandungi udara bertekanan rendah (yang menghasilkan sedutan atau ruang separa vakum), diletakkan di atas kulit pelanggan. Bekam juga dikenali sebagai badkesh, bahnkes, nuhang, bantusa, kuyukaku, gak hoi, hijamah dan pelbagai nama lagi.

Perubatan Tradisional Cina

Akupunktur & Moxa

Teknik memasukkan dan memanipulasi jarum filiform ke titik tertentu pada badan untuk melegakan kesakitan atau bagi tujuan terapeutik dengan atau tanpa moxa yang melibatkan pembakaran mugwort (herba kecil seperti span) untuk membantu penyembuhan.

Herba Cina

Herba yang digunakan sebagai pelengkap kepada pelbagai penyakit / keadaan fizikal atau untuk kesejahteraan berdasarkan kepercayaan masyarakat Cina dan berdasarkan Chinese Materia Medica.

Tuina

Terapi Manipulatif Cina sering digunakan bersama-sama dengan akupunktur, moxa, bekam, ubatan herba Cina, tai chi dan qi gong.

Qigong

Amalan tradisional yang melibatkan kaedah pengumpulan dan pengedaran bersama dengan qi, pernafasan atau tenaga dalam badan. Diamalkan untuk tujuan penjagaan kesihatan, sebagai kaedah terapeutik, sebagai profesion perubatan, laluan rohani dan / atau sebagai komponen seni Cina mempertahankan diri.

Perubatan Tradisional India

Ayurveda

Juga dikenali sebagai "sains kehidupan', ianya adalah satu sistem perubatan tradisional yang berasal dari India. Dalam bahasa Sanskrit, Ayurveda perkataan terdiri āyus, yang perkataan, yang bermaksud 'hidup' dan Veda, yang bermaksud 'sains'.








No comments:

Post a Comment